INTESA: Završna konferencija u Veneciji
U Veneciji su 9. lipnja 2022. vodeći predstavnici međunarodnih pomorskih organizacija prikazali rezultate projekta INTESA i buduće izglede za suradnju u jadransko-jonskom području za povećanje učinkovitosti luka.
Jadranske luke od sada su opremljene najsuvremenijim tehnologijama za optimizaciju lučkih procedura za ciklus brodova i ulazak i izlazak iz luke, čuvajući sigurnosne zahtjeve i postavljajući temelje za integraciju i prijenos informacija o pomorskoj sigurnosti na Jadranu.
Ovaj rezultat plod je suradnje talijanskih i hrvatskih nacionalnih pomorskih vlasti i glavnih lučkih uprava Jadrana (Venecija, Trst, Ravenna, Ancona, Bari, Rijeka Ploče i Split), koje surađuju već više od tri godine u usklađivnaju procedura cjelokupnog procesa pomorskog prometa, kako bi luka i pomorski prometni sustav bili učinkovitiji i sigurniji. Upravo o tom putu raspravljalo se u Veneciji, tijekom međunarodne konferencije organizirane u sklopu projekta EU projekta INTESA (Unaprjeđenje učinkovitosti i sigurnosti pomorskog prometa na Jadranu), koji financira INTERREG prekogranični program Italija-Hrvatska 2014.-2020.
Predstavnici međunarodnih tijela u pomorskom sektoru pokazali su kako je Projekt INTESA omogućio ttalijanskim i hrvatskim upravama dviju zemalja da slijede cilj veće sigurnosti pomorskih operacija i poboljšane nautičke dostupnosti, kao i povećanja učinkovitosti u izvođenje samih operacija.
To je također omogućeno zahvaljujući implementaciji visokotehnološke opreme i aktivnostima obuke pilota na visokoj razini, među kojima su:
- Digitalne platforme za mjerenje plime i oseke koje integriraju podatke u stvarnom vremenu o morskim vremenskim uvjetima i navigacijskim pomagalima.
- Takozvani ATON-ovi, virtualne plutače koje signaliziraju najbolje navigacijske rute pilotima i kapetanima.
- Prijenosne jedinice za pilote i druga navigacijska pomagala koja integriraju podatke sustava automatske identifikacije (AIS) brodova.
- Kartografija vrlo visoke preciznosti.
Kako bi bile istinski konkurentne, luke budućnosti moraju biti u stanju suočiti se s izazovima i kritičnim problemima s drugačijeg gledišta koje stavlja inovaciju i korištenje tehnologije i podataka u središte svoje strategije. Dijeljenje informacija i podataka putem digitalnih infrastruktura presudno je za bolje planiranje lučkih operacija, jamčenje viših razina sigurnosti, nautičke dostupnosti i logističke učinkovitosti: ključni su ciljevi projekta INTESA. EU INTESA projekt – Poboljšanje učinkovitosti i sigurnosti pomorskog prometa na Jadranu.
Tijekom sastanka bilo je riječi io tome kako se jadranske luke mogu suočiti s budućim izazovima kroz tehnologiju i razmjenu podataka. U tom smislu produbljene su i nove tehnologije i rješenja. Među njima: IoT – internet stvari, korištenje zračnih ili vodenih bespilotnih letjelica, Sustav za zakazivanje termina za kamione ili Sustav za rezervaciju vozila (digitalne platforme koje prijevozničkim tvrtkama omogućuju rezerviranje točnog vremenskog intervala za ulazak na terminalska vrata), brzi koridori (neopipljivi infrastrukture, cestovne ili željezničke, koje pojednostavljuju i usmjeravaju carinske postupke) i Blockchain.
Kako bi bile istinski konkurentne, luke budućnosti moraju biti u stanju suočiti se s izazovima i kritičnim problemima s drugačijeg gledišta koje stavlja inovaciju i korištenje tehnologije i podataka u središte svoje strategije. Dijeljenje informacija i podataka putem digitalnih infrastruktura odlučujuće je za bolje planiranje lučkih operacija, jamčenje viših razina sigurnosti, nautičke dostupnosti i logističke učinkovitosti: ključni su ciljevi projekta INTESA. EU INTESA projekt – Poboljšanje učinkovitosti i sigurnosti pomorskog prometa na Jadranu.
Projekt kojim koordinira ADSPMAS, financiran iz Programa prekogranične suradnje Interreg Italija-Hrvatska 2014.-2020. (kojim upravlja Regija Veneto), vrijedan više od 2,8 milijuna eura, proveo je aktivnosti za usklađivanje i optimizaciju procedura i procesa pomorskog prometa u Jadranu, kako bi ga učinili učinkovitijim i sigurnijim kroz suradnju Nacionalnih pomorskih uprava Italije i Hrvatske s glavnim jadranskim lučkim upravama (Venecija i Chioggia, Trst, Ravenna, Ancona, Bari, Rijeka, Ploče i Split). Projekt je proglašen najboljom praksom Strategije EUSAIR – Pillar II “Connecting the Region” za pomorsku sigurnost luka i učinkovitost jadransko-jonskog pomorskog prometa.